2020-04-19 20:39:09

Nastava na daljinu - Upute za vrednovanje i ocjenjivanje - za roditelje

Pod oširnije se nalaze upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu - sažetak i preporuke za roditelje/staratelje. 

Upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu - sažetak

PREPORUKE ZA RODITELJE/STARATELJE

S obzirom na izvanrednu situaciju, roditelji u ovom trenutku više nego ikad trebaju biti uključeni u rad škole, ali i u osiguravanje kruga povjerenja za učenje, a posebno je to izraženo kod učenika u razrednoj nastavi.  U prvom planu svima nama je dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje, pritom je ocjenjivanje u drugom planu. Obzirom na to da smo se svi našli u potpuno novoj situaciji i vrsti nastave, važno je da svi – učitelji, učenici i roditelji, imaju razumijevanja jedni za druge.

Iako je to teško s obzirom na okolnosti, od roditelja se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer su oni odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt te je dobro da budu upoznati i s načinima vrednovanja i ocjenjivanja, i to sada u nastavi na daljinu više nego inače. Naime, sada im je cjelokupni proces učenja i poučavanja vidljiviji nego kad se veći dio toga procesa odvija u školi, ali i zato jer dolazi do pomaka u načinu vrednovanja i ocjenjivanja.

Roditelj treba osigurati i postaviti djetetu:

pravila škole u kući, odrediti vrijeme za učenje (osobito u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi) – moramo biti svjesni da ni djeca ni roditelji ne doživljavaju svoj dom kao školu i smatraju kako se kod kuće radi samo domaća zadaća. To u ovim uvjetima više nije tako i na takav se način roditelji trebaju postaviti i prema djeci.

Roditeljska je uloga poticati dijete da:

samostalno odrađuje sve zadatke, da se za sve nejasnoće obrati učitelju.

Odgovornost je roditelja da pomognu djetetu – ali ne i raditi umjesto njega. Iako je razumljivo  nastojanje roditelja da učenici postignu bolje rezultate, a time i ocjene, pomoć roditelja  ne smije prijeći u:

pisanje zadaća umjesto učenika, izradu radova koji učenici trebaju samostalno napraviti, pritisak na učenike i učitelje vezano uz bolje ocjene.

Roditelji koji prelaze granicu pomoći koja to nije, štete razvoju odgovornosti i samostalnosti kod djece i umanjuju njihove šanse za samostalno snalaženje u procesu cjeloživotnog učenja i svakodnevnog rješavanja problema. Roditelji su ti koji moraju odgajati svoju djecu da ne varaju, ne prepisuju i da cijene rad, kako svoj, tako i tuđi.

Roditelji trebaju razlučiti granicu između situacije u kojoj daju potporu učeniku i pomažu savjetom od one u kojoj roditelj umjesto učenika obavi određeni dio posla na izradi rada.

Pritom roditelji trebaju surađivati s učiteljima i stručnim suradnicima da bi osigurali opću dobrobit svoje djece, poticali ih na učenje, na istraživanje i dobru organizaciju vremena tijekom nastave na daljinu.

Tijekom učenja i vrednovanja, roditelj može pratiti način rada učenika i u suradnji s učiteljima i stručnim suradnicima pomagati mu u osmišljavanju što boljih pristupa i načina učenja, odnosno pomagati mu da uči kako učiti.

Dobro je da se roditelji upoznaju i s onim što se od učenika očekuje na nekoj razini obrazovanja stoga evo nekih informacija vezanih uz vrednovanje i ocjenjivanje važne za roditelje:

U prvom planu treba biti, ponavljam, dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje. Pritom je ocjenjivanje u drugom planu.

Roditelji trebaju uočiti da se vrednovanje ne oslanja, kao do sada, na poznavanje sadržaja kao glavni pokazatelj znanja, već da treba obratiti pažnju i na druge elemente: samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad i da računaju da će učitelji i to uzimati u obzir.

Posebno je za istaknuti da svi učenici trebaju u ovom razdoblju dobiti  ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obveza i da se očekuje da samostalno rade na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima dobro je da roditelji budu upoznati s njima, ali nikako da se angažiraju u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika.

Zašto vrednujemo?

Vrednujemo i zato da bismo učeniku dali povratnu informaciju je li ostvario odgojno-obrazovne  ishode, ali i kako će poboljšati svoje učenje. Da bismo to postigli, moramo pratiti rad učenika, poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem tako i s drugim učenicima.

Što se vrednuje?

Ono što treba posebno naglasiti je da se sadržaji koje učitelji trebaju poučavati i kasnije vrednovati i ocjenjivati trebaju biti usmjereni na bitno, a osloboditi se sporednih detalja ili činjenica koji zamagljuju ono bitno stoga je potrebno razlučiti bitne sadržaje od onih manje bitnih ili sporednih.

Vrednovat će se:

Aktivnost i samostalnost u radu:

domaće zadaće – redovitost, kvaliteta, samostalnost u radu diskusije suradničko učenje samostalno istraživanje.

Jedan složeniji zadatak:

plakat, prezentacija, projekt, istraživački rad, praktični rad kritički prikaz problemski zadatak, rješavanje problema

Najjednostavniji je način za provedbu usmenog odgovaranja putem videokonferencije. Preporuka je da  se takvo ispitivanje ne provodi za svaki nastavni predmet jer bi to nepotrebno opteretilo učitelje i  učenike, ali i sustave za nastavu na daljinu.

Za predmete u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi koji imaju tjednu satnicu četiri sata tjedno, usmeno ispitivanje potrebno je provesti  jedanput do kraja nastavne godine, a posebno ukoliko učitelj ili učenik imaju dvojbu oko zaključne ocjene, odnosno ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. Za predmete koji imaju satnicu tri sata tjedno, usmeno ispitivanje preporuča se provesti ako se učenika tijekom nastave na daljinu ocjenjuje zaključnom ocjenom odličan ili ako učitelj procijeni da nema dovoljno elemenata za zaključivanje pozitivne ocjene i da je ovo primjereni oblik ispitivanja. U preostalim slučajevima ne upućuje se da učitelj provodi usmeno ispitivanje tijekom izvođenja nastave na daljinu. 

U nekim predmetima kao što su Matematika, Fizika i Kemija, uobičajeno je da se provjerava i pisanim  putem jer to uključuje postupak rješavanja zadataka te vrednovanje drugih različitih uradaka. Pritom se mogu upotrebljavati alati kao što su Geogebra, Testmoz,  Matific, ali i jednostavna tehnika: ovo su zadatci, molim te riješi ih u zadanom vremenu, potom fotografiraj rješenja i pošalji mi ih na uvid.

Nakon predaje pisanog testa koji ima značajni utjecaj na ocjenu, treba organizirati i kratak usmeni razgovor/ispit kako bi učitelj s učenikom prošao kroz njegov uradak i razjasnio poteškoće (ili rješenja) testa.

Zaključne ocjene će se utvrditi temeljem ocjena koje učenici imaju do sada i temeljem novih ocjena koje će dobiti u nastavi na daljinu.

Zaključno, u ovakvim izvanrednim uvjetima, odluke se donose sukladno preporukama stručnjaka i epidemiološkoj situaciji te uslijed promjena okolnosti možemo očekivati i promjene nekih odluka, ali naglašavamo da one sigurno neće biti donesene na štetu učenika ili njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja.

U tom duhu, molimo roditelje za strpljenje i suradnju. 

Ministarstvo znanosti i obrazovanja


Osnovna škola Vjekoslav Parać Solin