2023-06-05 14:50:48

Posjet Pomorskom muzeju u Splitu

Učenici 6. a i 6. b razreda naše škole su u petak, 12. svibnja 2023. godine, posjetili Pomorski muzej u Splitu. Učenici su u pratnji učiteljica iz povijesti, geografije i engleskog jezika uz stručno vodstvo razgledali stalni izložbeni postav Muzeja. Stručno vođenje muzejskim postavom ima za cilj približiti učenicima muzejski sadržaj na njima prilagođen način. Kroz tematsku radionicu djeca su upoznata sa dodatnom dimenzijom učenja koja ima za cilj razviti senzibilitet i zanimanje za pomorsku baštinu, ali i približiti te pobliže objasniti muzejsku djelatnost. 

Sama Tvrđava Gripe, u kojoj je smješten Hrvatski pomorski muzej Split, podignuta je u 17. stoljeću kako bi branila grad Split od osmanlijskih napada. Spasila je Split i Splićane od najteže opsade Turaka 1657. godine.

Hrvatski pomorski muzej Split čuva muzejske predmete koji svjedoče o bogatoj hrvatskoj pomorskoj povijesti. Svaki predmet donosi svoju priču koja djeci približava plovidbu morem. Tijekom razgledavanja učenici su vidjeli predmete kao što su: pitos koji se upotrebljavao za pohranu namirnica, žita, kasnije žive ribe, te amfore i druge predmete svakodnevne uporabe (posude, zdjelice, vrčevi) izuzetno važne za proučavanje svakodnevnog života naših predaka, tradicionalne ribarske brodove (gajeta, leut, trabakul), ribarski alat (špurtil, vrša, osti), pulene - drvene skulpture koje su, prema njihovim vjerovanjima, štitile brod, kapetane i mornare od nedaća na moru – „zviri“, sirene, skulpture muškaraca i žena, zatim, signalne zastavice, čvorove, mornarsku odjeću i odlikovanja... Učenici su čuli priču i o hrvatskom kapetanu Ivi Visini iz 19. st. koji je bio „prvi Hrvat i Sloven“ koji je oplovio svijet, a čije je putovanje oko svijeta jedrenjakom „Splendido“ trajalo sedam godina.

Iz katalog muzejsko-edukativnih i kreativnih programa Hrvatskog pomorskog muzeja Split koji je osmišljen kako bi se posjetitelji upoznali s muzejsko-edukativnim sadržajima odabirali smo prigodnu radionicu za učenike šestih razreda.  Ovi programi doprinose razvoju društveno-kulturnih i odgojno-obrazovnih vrijednosti kod učenika, kao i realizaciji ciljeva kojima Nacionalni okvirni kurikulum za opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje daje osobitu pozornost, potiče školske i izvanškolske aktivnosti te suradnju s kulturnim ustanovama.

   

Učenici su kroz radionicu na zabavan način učili i ponovili gradivo o velikim geografskim otkrićima i slavnim moreplovcima. Kristofor Kolumbo i Ferdinand Magellan, Vasco da Gama i Bartolomeo Diaz samo su neki od njih. Naučili su čemu služe navigacijski instrumenti kao što su astrolab i kompas, otkrili  i čemu je služio kvadrant. Saznali su kako je razvoj pomorstva doprinio velikim geografskim otkrićima.

Po povratku u školu dobili su zadatke iz Povijesti izraditi prezentaciju na temu Magellan i Visin – usporedba putovanja, iz Geografije Navigacijski instrumenti nekad i danas te iz Engleskog jezika napisati kratak životopis jednog moreplovca i istraživača iz XV. i XVI. stoljeća. Najbolji radovi su objavljeni kao prilog ispod ovog članka.

Pripremila: Ljuba Barun Čolak, prof. povijesti


Osnovna škola Vjekoslav Parać Solin